söndag 17 mars 2013

Fiskbens Fläta

Jag hade precis som min dotter Amanda rumplångt hår redan vid 3 års ålder. På dagis övade jag att göra olika sorters frisyrer och flätor på en fröken med långt fint hår. Och i klass 1, på ett utvecklingssamtal undrade fröken om det var mamma som gjorde mina fina tofsar och flätor varje dag. Men näpp, det var ju jag. Det finns ju hur många roliga flätor och frisyrer som helst och jag tänkte här visa hur man gör en Fiskbens fläta. 


Lättast är det om man sätter upp håret i en tofs. Dela sedan det hängande håret i två lika delar.
Ta sedan en hårslinga ifrån undersidan av den ena hår delen. 
Och för den runt och över till den andra hår delen.
Därefter gör du samma sak ifrån andra sidan.
Du fortsätter sedan på samma sätt, hårslinga från höger sida över till vänster. Hårslinga från vänster sida över till höger.
Man gör flätan så lång man vill ha den och så småningom blir det så här fint. Fäst sedan med en snodd längst ner runt båda hårdelarna. 
Ju tunnare hårslingor man tar desto finare blir fiskbensflätan tycker jag. Man kan som avslut dra lite i hårslingorna i flätan för att göra den lite fluffig eller slarvig.









4 kommentarer:

  1. Tjusig fläta! :D

    Ser att vi fortfarande har gemensamma intressen. Pyssel, andligt och Texas Longhorn. Nu lite naglar med då Jennifer och Linnéa har fått mig att börja sköta mina igen :D

    Kram Susanne, Sune, SallysPigge

    SvaraRadera
  2. Hej Sune,
    Vad kul att du tittat in här. Skall kika in hos dig me :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linnéa såg min kommentar till dig på facebook och kollade in här på bloggen. Nu kräver hon att jag ska fläta henne imorgonbitti :O Men det blir nog inte så, försökte för en stund sedan men det blev inge bra. :(
      Kram Susanne

      Radera
  3. Öva några gånger, det är inte så svårt som det ser ut.
    Kramar

    SvaraRadera