måndag 11 juni 2012

Sebastian slutar 3:an

I dag/kväll var det Sebastians skolavslutning. Det sjungs i gympasalen av eleverna, allsång med elever, lärare och föräldrar. Något som alla tycker är jätte kul är när lärarna gjort om en sång och sjunger den, dansar och spexar för sexorna som sedan byter skola. I år hade dom gjort om Björn Ranelids melodifestivals bidrag "Mirakel". En av lärarna var orange målad i ansiktet och skulle föreställa Björn och resten av lärarna var doakör. Så kul! Och sist men inte minst, innan alla fick gå till sina klassrum för sommartårta och annan fika, så sjöngs skolans traditionella sommarsång, som är så fin:

En kväll i Juni av Lasse Berghagen
Ja det va´en kväll i juni, då när sommarn é som bäst. Hon dansade för morfar som hon gillar allra mest. Hennes morfar satt å nynna på en sommarmelodi. Plötsligt spratt de´ till i gubben, han blev ung och han blev fri.
Han tog av sig sin kavaj, sparka av sig båda skorna. Å så spotta´ han ut snuset och sa min sköna får jag lov. Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura. Det var sommar, det var glädje och de dansade och sjöng.
Na na na na na na na na na na na nana na na na na na na na na na na na na na na na na na na 
La la na na na na na na na na na na na na na  
La la na la la la na na na na na na na na na
Så mindes han å sa:
Ja du skulle sett din mormor, hon va´ lika grann som du, där hon dansade i gräset, likadant som du gör nu. Hennes hår var blekt av solen, hennes mun av smultron röd. Hon va´ ljuv liksom en lilja, hennes kärlek va´ som glöd.
Så jag tog av mig min kavaj, sparka av mig båda skorna. Å så spotta´ jag ut snuset, och sa min sköna får jag lov. Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura. Det var sommar, det var glädje och de dansade och sjöng.

I och med skolavslutningen fick barnen ta adjö av sina fina fröknar Helena och Anna-Karin. Som haft klassen sedan 1:an.  I 4:an blir det nya fröknar, splittring av klassen och sedan ihop slagning av den andra splittrade 4:an. Hoppas det blir en lika bra klass som den han gått i nu. Alla barnen fick en jättefin mugg med en bild på klassen av sina fröknar. Lyckades fånga Sebastian på en bild innan han började gömma sig bakom handen :)

Fika i klassrummet






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar