tisdag 22 maj 2012

Eurovision Song Contest 2012, Semifinal 1

På Tv just nu är Lillsessan Estelle i full färd med att bli döpt. Jätte fint namn Viktoria och Daniel valt tycker jag.

I kväll kl. 21.00 på SVT 1 är det dock dags för första semifinalen i Eurovision Song Contest 2012. Direktsänt från Baku, Azerbajdzjan. Arton länder tävlar om en finalplats och de som deltar är Montenegro, Island, Grekland, Lettland, Albanien, Rumänien, Schweiz, Belgien, Finland, Israel,San Marino, Cypern, Danmark, Ryssland, Ungern, Österrike, Moldavien och Irland. 

Man både hatar och älskar Melodifestivalen/Eurovision. Det är alltid samma klagovisor år efter år, "dåliga låter eller fel låt vann". Även om man inte orkar följa uttagningarna till fullo så vill man ha lite koll iallafall. De senaste fyra åren har jag och äldsta dottern E varit på scandinavium i Göteborg och kollat på deltävlingarna som varit just då. I år tog vi med oss min mamma, min syster och min syster dotter. Dom fick biljetterna i julklapp vilket var uppskattat och jätte trevligt. Vilket drag det var i år när David Lindgren sjöng med låten "Shout it out". Detta året tyckte jag att det fanns en hel del bra låtar. Kanske platsar inte alla för en finalplats men ändå... 

Mina favoriter var utan inbördes ordning: 
Top Cats / Baby Doll
David Lindgren / Shout it Out
Dead by April / Mystery
Loreen / Euphoria
Torsten Flinkman och Revolutions orkestern / Jag reser mig igen
och sist men inte minst och tro det eller ej
Björn Ranelid feat. Sara Li / Mirakel
Jag tyckte ju ändå att rätt låt vann och det återstår att se om Loreen tar hem hela tävlingen 2012.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar